عفونت پای دیابتی

در زمانی که پای دیابتی عفونی می شود و کنترل میکروبیولوژی موفق نیست، بیمار دیابتی وارد مرحله چهارم می شود. زخم پای دیابتی مستعد عفونت است که مهم ترین عامل پاتولوژیک در تخریب پای دیابتی به شمار می آید.
در حضور نفروپاتی و  ایسکمی یک وضعیت اورژانسی می باشد. علائم و نشانه های عفونت ممکن است جزئی باشد، با این حال از لحاظ پاتولوژیک پیشرفت کرده و در نهایت دارد مرحله نهایی تخریب و مرگ سلولی و بافت می شود هیچ امیدی به مداخله و بهبودی آن وجود نخواهد داشت.
درجه بندی زخم پای دیابتیپانسمانهای زخم پای دیابتی

تشخیص به موقع و سریع عفونت چه کمکی می کند؟

تشخیص به موقع و سریع عفونت، تجویز آنتی بیوتیک براساس کشت نمونه میکروبیولوژی، بزرگترین کمک را در روند درمان خواهد بود.

مراقبت های پرستاری در عفونت پای دیابتی

یکی از جنبه های مهم روند طبیعی پای دیابتی تشخیص سریع و مداخله می باشد. عدم تشخیص و درمان عفونت ایجاد شده قادر است ظرف ۲۴ ساعت پای دیابتی را تخریب نماید.  بیماران دیابتی که به صورت مکرر دچار ضایعات و عفونت می گردند نیاز به مراقبت خاص با امکان دسترسی سریع به کلینیک پای دیابتی چند تخصصی دارند.

علت عفونت پای دیابتی

تمامی بیماران دیابتی را از لحاظ وجود عفونت مورد بررسی قرار داده سلولیت، از شایع ترین تظاهرات تشخیص عفونت می باشد که به صورت عفونت پوست و بافت زیر جلدی قرمز  و اریتم بروز می کند. در واقع مرحله چهارم شامل طیف وسیعی از تظاهرات است که تحت عنوان دسته بندی می شوند. از لحاظ بالینی سه دسته عفونت پای دیابتی وجود دارد :
دسته بندی و درجه بندی عفونت پای دیابتی

  1. عفونت زخم که تحت عنوان عفونت موضعی نامیده شده و شامل سلولیت کمتر از ۲ سانتی متر از سطح زخم می باشد.
  2. عفونت منتشر شونده که بیش از ۲ سانتی متر از سطح زخم را فرا گرفته و تحت عنوان عفونت منتشر شونده نامیده می شود.
  3. عفونت بافت عمقی که تحت عنوان عفونت حاد عمیق نامیده می شود.

عفونت استخوان پای دیابتی (استئومیلیت)

هر یک از این تظاهرات می تواند با ایجاد استئومیلیت (عفونت استخوان) همراه باشد. میزان عفونت را پس از…..  و بافت…. ، از لحاظ گستردگی، عمق نفوذ وجود علائم…..  به دقت مورد بررسی قرار داد.

درمان های پای دیابتی عفونی

  • کنترل میکروبیولوژی
  • کنترل زخم
  • کنترل عروقی
  • کنترل مکانیکی
  • کنترل متابولیکی
  • کننرل…

انواع زخم پای دیابتی

  • زخم های نوروپاتیک: زخم های نوروپاتیک بیشتر در سطح …. برجسته    ایجاد می شود. که با ایجاد یک کالوس (پینه) آغاز می شود.
  • زخم های ایسکمیک: زخم های ایسکمیک بیشتر در نوک انگشتان است و عمده محل ایجاد این زخم قاعده انگشتان است.
  • زخم های نوروایسکمیک: زخم های نوروایسکمیک اغلب در حاشیه پا و بالای برجستگی استخوانی ایجاد می شوند.اولین علامت بعد از نقاط قرمز رنگ ایجاد تاول می باشد.
  •  

کرم الیو و هانی نیکا درمان قطعی زخم های دیابتی (زخم پای دیابتی)

کرم الیو و هانی نیکا با نوآوری جدید به شماره ۷۹۳۷۸ در تاریخ ۱۳۹۲/۲/۱۴ ثبت اختراع گردیده است. این کرم بدون به کار گیری تیغ جراحی تمامی عفونت را از موضع زخم و پیرامون آن بیرون کشیده، عضو را عاری از عفونت می کند، جریان خون را به حالت عادی بر می گرداند و سپس ترمیم زخم را انجام می دهد.

۵- برخی ترکیبات موجود در کرم الیو و هانی نیکا موثر بر درمان زخم های دیابتی

۵-۱- عسل در درمان زخم های دیابتی:

عسل يك تركيب غذايي است كه از شهد گلها و توسط زنبور عسل ساخته مي شود. عسل طبيعي نيمه شفاف بوده و هر چه پر رنگ تر باشد طعم آن سنگين تر و بهتر است . شهد گلها با آنزيم مخصوصي كه در بزاق دهان زنبورعسل وجود دارد تركيب شده و طي يك فرايند شيميايي تبديل به عسل مي گردد. بعد از ذخيره عسل در كندو، زنبورها با بال زدن­هاي خود كار تهويه را انجام مي دهند و موجب مي شوند رطوبت بيش از اندازه آن از بين رفته و آماده مصرف گردد (۵ و ۱۹).

عسل یک مخلوط اشباع از فروکتوز ( ۳۸ %)، گلوکز ( ۳۱%)، مالتوز، ساکارز و دیگر کربوهیدرات ها می باشد و آب کمی براي رشد در اختیار میکروارگانیسم هاي بیماري زا قرار می دهد. از طرف دیگر عسل به علت  PH اسیدی معادل ۲/۳ تا ۵/۴ خاصیت ضد باکتریایی دارد (۱۷ و ۱۹).

عسل و خواص آن

از زمان های قدیم عسل جایگاه مهمی در طب سنتی به عنوان دارو داشته و کاربردهای بیشماری از این ماده ذکر شده است (۱۹). خصوصیات منحصر به فرد عسل که نقشی اساسی در اثر بخشی کرم نیکا به عهده دارد به دلیل وجود ویتامین های E-C-B6-B2-A  می باشد. گزارشات مختلف نشان می دهد که عسل دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و خواص ضد میکروبی است (۱۴).

۵-۲- روغن زیتون در درمان زخم های دیابتی:

یکی از ترکیبات اصلی روغن های گیاهی اسید چرب است. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع می باشد و فراوان ترین اسید چرب غیر اشباع موجود در روغن زیتون اولئیک اسید است.

ترکیبات شیمیایی اصلی روغن زیتون شامل: اولئیک اسید، ترکیبات فنلی، توکوفرول ها، اسکوالن و بتاکاروتن می باشد. همچنین برخی ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون شامل: تیروزول، هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین است. یکی از مزایای اسید های چرب غیر اشباع فعالیت ضد باکتریایی آنهاست که به طور بالقوه ای از زخم در مقابل آلودگی محافظت می کنند. همچنین ترکیبات فنلی روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد سرطان، ضد التهابی، ضد تجمع پلاکت و ضد فشار خون می باشند (۸ ، ۱۰ و ۱۴).

۵-۳- بره موم در درمان زخم های دیابتی:

بره موم (پروپولیس) یک ماده صمغی طبیعی است که حاصل  رزین های گیاهی می باشد. این ماده توسط زنبور عسل از گیاهان مختلف جمع آوری شده و ترکیبات شیمیایی آن از لحاظ کیفی و کمی متفاوت بوده و وابسته به گیاهان ناحیه می باشد.

بره موم حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله برخی مواد انرژی زا و پروتئین های فراوان است. به طور کلی بره موم از ۳۰% موم،۵۰% صمغ، ۱۰% چربی های ضروری، مواد آروماتیک و مواد معطر گیاهی و ۵% پولن تشکیل شده است. این ماده دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی­ست که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند ( ۳ و ۱۳).

۶- آثار فارماکولوژیکی و مکانیسم اثر مواد و ترکیبات معرفی شده در درمان زخم های دیابتی

۶-۱- مکانسیم اثر عسل در درمان زخم دیابتی:

در کرم الیو و هانی نیکا از عسل ارگانیک ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده شده است که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشد. عسل با داشتن خاصیت اسیدی موجب از بین رفتن باکتری ها شده و بنابراین مقاومت میکروبی حاصل از مصرف آنتی بیوتیک ها در مورد عسل پیش نمی آید. عسل نه تنها عفونت زخم را برطرف می کند، بلکه از عفونت مجدد ممانعت کرده و بافت های مرده را نیز از بین می برد.

عسل با ایجاد رطوبت مناسب در ناحیه زخم، به سلول های اپیدرمی اجازه مهاجرت داده و به آنها در دریافت مواد غذایی و تغذیه بهتر کمک می کند. این ماده منجر به بهبود فعالیت های بافتی و تسریع روند ترمیم زخم می شود. از طرفی عسل موجود در این کرم در تماس با رطوبت بدن آنزیم گلوکز اکسیداز خود را به آرامی آزاد میکند. در نتیجه مقدار زیادی ماده ضد عفونی کننده قوی به نام پراکسید هیدروژن  H2O2 آزاد می کند که بدون صدمه به عضو آسیب دیده باکتری ها را از بین می برد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که عسل می تواند منجر به تنظیم فرایند رونویسی برخی ژن های دخیل در روند ترمیم زخم شود (۱۴). عسل با خاصیت ضد التهابی خود از شدت ورم کاسته و آثار به جا مانده بر روی پوست را به حداقل می رساند. همچنین این ترکیب با ایجاد لایه ای با رطوبت مناسب در ناحیه زخم به تعویض راحت پانسمان کمک می کند.

۶-۲- مکانیسم اثر روغن زیتون:

عامل موثر دیگر در اثر بخشی کرم الیو و هانی نیکا روغن زیتون کاملا ارگانیک است. روغن زیتون به دلیل به دلیل دارا بودن ویتامین­های  E، A، K و ۶B و اسید های چرب سلامتی، شادابی، رطوبت و نرمی پوست را تامین می کند. این روغن همچنین موجب کاهش درد و التهاب می‌گردد. رادیکال های آزاد منجر به آسیب رساندن به ماکرومولکول ها می شوند.

به نظر می رسد روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و علاوه بر خنثی سازی رادیکال های آزاد در ناحیه زخم، از ایجاد رادیکال های آزاد جدید جلوگیری می کند (۱۴). عسل در ترکیب با روغن زیتون ترکیبی معجزه آسا برای رفع مشکلات پوستی ایجاد می کند، که این امر در کرم الیو و هانی نیکا تحقق یافته است.

۶-۳- مکانیسم اثر بره موم:

بره موم دارای اثرات ضد عفونی کننده، ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد انعقادی و فعالیت ضد توموری می باشد. به طور سنتی اثرات بره موم در درمان عفونت ها و بهبود زخم ها و سوختگی ها اثبات شده است (۱۴). این ماده علاوه بر مقابله با میکروارگانیسم های عفونی کننده زخم، نقش محافظت کننده  زخم و تاثیر گذار برکلاژن سازی بافت آسیب دیده را نیز ایفا می کند.

photo 2019 02 03 13 22 41 300x300 - درمان زخم دیابت

نتیجه گیری درمان زخم دیابتی:

بهبود زخم شامل یک سری رویدادهای مشخص است که با تکمیل فرآیندهای بیولوژیکی دوره درمان، صورت می گیرد. این رویدادها بافت آسیب دیده را بازسازی کرده و سعی می کنند که وضعیت بافت را به حالت طبیعی بازگردانند. واکنش طبیعی یک موجود زنده بازسازی زخم در کوتاه ترین زمان ممکن و ایجاد مجدد ساختار طبیعی بافت می باشد (۱۴).

 زخم های دیابتی از عوارض رایج دیابت می باشند که در این زخم ها روند درمان به طور طبیعی صورت نمی گیرد. معمولا گانگرن ایجاد شده و بافت نکروز شده روز به روز بیشتر ملتهب و بر میزان عفونت آن افزوده می شود. 

بسیاری از داروهای شیمیایی مورد استفاده برای درمان زخم های دیابتی به دلیل هزینه ی بالا مقرون به صرفه نمی باشند. از طرفی با طولانی شدن دوره درمان و پانسمان زخم بار مالی قابل توجهی برای فرد و سیستم درمانی ایجاد می شود (۱۴). اغلب علاوه بر تقبل این هزینه ها از سوی بیمار و خانواده فرد بهبودی کامل صورت نگرفته و گاها حتی در نهایت عضو نکروز شده (اغلب در اندام تحتانی پاها این اتفاق می افتد) قطع می گردد. بنابراین یافتن دارویی که بتواند با کمترین هزینه بیشترین عملکرد را داشته باشد ضروری است.

کرم الیو و هانی نیکا و معجزه درمان زخم دیابت

 گیاهان و بعضی از ترکیبات طبیعی از زمان های قدیم به عنوان دارو جهت درمان زخم ها مورد استفاده قرار می گرفته اند. کرم الیو و هانی نیکا متشکل از مواد ارگانیک طبیعی از جمله عسل، روغن زیتون، بره موم و …، علاوه بر کمک به ترمیم زخم های دیابتی از قطع عضو نکروز شده جلوگیری می کند.

عسل موجود در این کرم در تماس با رطوبت بدن با آزاد سازی نوعی آنزیم بدون ایجاد آسیب بافتی موجب از بین بردن باکتری ها می‌شود. در ادامه با جذب مایعات و رساندن مواد مغذی به سلول های منطقه آسیب دیده موجب تسریع رشد سلولی می شود. عسل با کمک روغن زیتون موجود در محصول از خشکی موضع ممانعت می کند. خاصیت اسموتیک عسل باعث بوجود آمدن یک لایه مایع بین بافت ها و بانداژ شده که در هنگام جابجایی از ایجاد درد و آسیب مجدد سلول های جدید جلوگیری می کند.

استفاده همزمان عسل با روغن زیتون و بره موم در کرم الیو و هانی نیکا منجر به ایجاد اثر هم افزایی مثبت در این ترکیبات شده و در نتیجه روند ترمیم زخم دیابتی را تسریع می کنند. همچنین به نظر می رسد اثرات مفید کرم الیو و هانی نیکا در بهبود زخم های دیابتی با فعالیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی این کرم مرتبط می باشد (۱۴).

لینک کوتاه مطلب
2 نوامبر 2019 835 بدون نظر

نظرات


برچسب‌ها
Download Music Ali Yasini Ki Mesle Mane Download New Music Ahmad Solo Rade Tamas Download New Music Ali Hyper Download New Music Ali Hyper Cafe Download New Music Ali Hyper called Cafe Download New Music Ali Yasini Download New Song Ahmad Solo Download New Song Ahmad Solo called Rade Tamas Download New Song Ahmad Solo Rade Tamas Music Ahmad Solo Rade Tamas New Music Ahmad Solo Rade Tamas New Music Ali Hyper called Cafe آهنگ احمد سلو به نام رد تماس آهنگ علی هایپر به نام کافه آهنگ علی هایپر کافه دانلود آهنگ احمد سلو به نام رد تماس دانلود آهنگ احمد سلو رد تماس دانلود آهنگ جدید دانلود آهنگ علی هایپر به نام کافه دانلود آهنگ علی هایپر کافه دانلود رایگان فیلم ایرانی مغز های کوچک زنگ زده دانلود رایگان فیلم سینمایی ایرانی مغز های کوچک زنگ زده دانلود رایگان فیلم سینمایی مغز های کوچک زنگ زده دانلود رایگان فیلم مغز های کوچک زنگ زده دانلود رایگان فیلم مغزهای کوچک زنگ زده دانلود رایگان مغز های کوچک زنگ زده دانلود فیلم دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم ایرانی جدید دانلود فیلم سینمایی ایرانی مغز های کوچک زنگ زده دانلود فیلم سینمایی جدید دانلود فیلم مغزهای کوچک زنگ زده دانلود فیلم مغز های کوچک زنگ زده دانلود فیلم مغز های کوچک زنگ زده بدون سانسور دانلود فیلم مغز های کوچک زنگ زده رایگان علی هایپر فیلم فیلم سینمایی فیلم سینمایی ایرانی فیلم سینمایی ایرانی جدید فیلم مغزهای کوچک زنگ زده متن آهنگ رد تماس احمد سلو متن آهنگ کی مثل منه علی یاسینی مغزهای کوچک زنگ زده پردیس موزیک
سایت شرط بندی بت اسپات